Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Ile mleka wlać do opony rowerowej? Serwisowanie Tubeless

Data aktualizacji: 05-04-2024

Serwisowanie opon tubeless może wydawać się skomplikowane, jednak w rzeczywistości to bardzo łatwy proces. Przed przystąpieniem do działania, warto jednak zapoznać się z informacjami dotyczącymi tego, ile mleczka do opony trzeba dolać, jak to zrobić oraz jak długo preparat będzie zdatny do użytku. W tym artykule poznasz odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z konserwacją systemów bezdętkowych.

Nalewanie uszczelniacza do opony tubelessUszczelniacze są niezbędne do prawidłowego działania systemów tubeless.

Mleczko uszczelniające w oponach bezdętkowych to płyn eksploatacyjny, który trzeba czasem uzupełniać i co jakiś czas wymieniać. Podobnie jak inne elementy systemu tubeless, czyli taśmy czy wentyle. Dzięki temu całość zachowa szczelność i będzie prawidłowo spełniała swoje zadanie.

Uszczelniacz do opon rowerowych – jak sprawdzić jego poziom w oponie?

Uszczelniacze do opon mają za zadanie zasklepiać niewielkie ubytki. Dzięki temu rowerzysta może kontynuować jazdę mimo przebicia. Aby cieszyć się właściwym działaniem systemu bezdętkowego w swoim rowerze, warto regularnie sprawdzać poziom mleczka w oponie. Mimo szczelnej konstrukcji całego koła, preparatu i tak może ubywać. Jest to związane przede wszystkim z drobnymi ubytkami w ogumieniu, które zostają zasklepiane płynem, a także z jego odparowywaniem. Dlatego najlepiej kontrolować jego stan przynajmniej raz w miesiącu.

Istnieją trzy sposoby na sprawdzenie poziomu mleczka uszczelniającego:

  1. Pierwszy sposób opiera się przede wszystkim na wyczuciu. Jest więc mało dokładny, ale za to najłatwiejszy. Wystarczy zdjąć koło i lekko nim potrząsnąć. Jeżeli wewnątrz opony słychać charakterystyczny chlupot, możemy przyjąć, że jego stan jest zadowalający.
  2. Drugi sposób wymaga specjalnego kluczyka i demontażu wewnętrznej części wentyla, czyli tzw. rdzenia. Ważne, aby zawór znajdował się w dolnej części obręczy. Przez otwór można włożyć niewielki patyczek, który po zanurzeniu w mleczku wskaże nam jego poziom.
  3. Trzeci sposób wymaga najwięcej zachodu, ale jest najdokładniejszy – na własne oczy przekonamy się, ile preparatu ubyło. Polega on na ściągnięciu części opony z obręczy, tak aby przez powstałą w ten sposób szczelinę zajrzeć do jej wnętrza. Warto przy tym pamiętać, że ponowne założenie ogumienia będzie wymagało odpowiedniej pompki z komorą wysokociśnieniową lub na naboje CO2, która w szybkim tempie wtłoczy powietrze tak, aby opona wstrzeliła się w ranty obręczy.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponie tubeless?

Oprócz poziomu mleczka, konieczne jest również sprawdzanie ciśnienia w oponach bezdętkowych. Najlepiej kontrolować je raz w tygodniu. Najprostszy sposób to naciśnięcie i sprawdzenie, czy ogumienie jest wystarczająco twarde do jazdy, jednak lepiej będzie skorzystać z odpowiedniego sprzętu. Może posłużyć do tego pompka z manometrem. Istnieje także możliwość, aby skontrolować ilość powietrza za pomocą kompresora na stacji benzynowej, trzeba jednak pamiętać, że posiadacze wentyli presta będą potrzebowali przejściówek samochodowych, a w dodatku duża część kompresorów nie współpracuje z ogumieniem rowerowym.

Pompowanie opony tubelessCiśnienie w oponach tubeless można sprawdzić przy pomocy pompki z manometrem.

Wymiana mleka w oponie – jak usunąć stary preparat?

Przystępując do wymiany mleczka, należy najpierw usunąć stary preparat. W tym celu przydadzą się ciepła woda z mydłem, a także specjalnie odtłuszczacze, jak np. Dynamic Wipe Out. Potrzebna będzie też gąbka (niektórzy rowerzyści stosują szczotki, jednak pojawiają się opinie, że w skrajnych wypadkach mogą one przyczynić się do uszkodzenia wnętrza opony).

Cały proces najlepiej przeprowadzać na zewnątrz albo na podłodze zakrytej folią tak, aby w razie jakiegokolwiek wycieku nie spowodować trudnych do usunięcia zabrudzeń. Warto także wcześniej założyć gumowe rękawki oraz odzież roboczą. Kiedy wszystko jest już odpowiednio zabezpieczone, można przystąpić do działania.

Jak usunąć stare mleczko tubeless krok po kroku:

  1. Zdejmij oponę z obręczy i wylej resztki starego mleka do pojemnika, np. butelki po wodzie.
  2. Przetrzyj wnętrze opony ścierką z mikrofibry, aby nic z niej nie skapywało.
  3. Ostrożnie wywiń oponę na lewą stronę.
  4. Użyj ciepłej wody z mydłem lub odtłuszczacza oraz gąbki albo szczotki do usunięcia warstwy zaschniętego mleczka.

Często spotkać się można również z poradami, zgodnie z którymi do usunięcia starego mleczka warto wykorzystać myjkę ciśnieniową. Z jej pomocą ciężko będzie jednak zrobić to w czysty sposób. Lepiej unikać tego sposobu, aby zminimalizować szansę, że lateks lub inne substancje dostaną się do środowiska naturalnego.

Jak nalać mleczko do opony?

Wlewanie mleczka do opony to na szczęście nic skomplikowanego. Nie zabiera też dużo czasu. Można to zrobić na dwa sposoby.

Pierwszym z nich jest zaaplikowanie preparatu do ogumienia częściowo założonego na obręcz rowerową. Od strony niezałożonej jeszcze na koło wystarczy wlać mleko, a następnie dokończyć zakładanie opony. Ten sposób jest dość wygodny, jednak generuje większe ryzyko, że coś może wylać się bokiem podczas uzupełniania. Warto więc robić to ostrożnie, bez zbędnego pośpiechu.

Drugi sposób dotyczy ogumienia założonego już na obręcz. Najpierw trzeba będzie zdemontować wkład wentyla, a następnie przez otwór wlać preparat uszczelniający np. przy pomocy specjalnej strzykawki.

W obu przypadkach, po zakończonym działaniu należy obracać kołami i mocno nimi wstrząsać, aby mleko dobrze rozprowadziło się wewnątrz opony. Warto też od razu wybrać się na krótką przejażdżkę. Pozwoli nam to zweryfikować, czy proces przebiegł pomyślnie, a preparat najlepiej wypełnia ogumienie właśnie podczas jazdy.

Ile wlać mleka do opony?

Jeżeli z powodzeniem udało Ci się usunąć starą warstwę mleka do roweru, możesz przystąpić do wlania nowego płynu. Na rynku dostępne są różne rodzaje – lateksowe, amoniakowe oraz łączące oba te składniki. Najlepszą opcję stanowią produkty bez dodatku amoniaku, który jest substancją żrącą, a w dodatku wydziela nieprzyjemny zapach. Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na informacje na etykiecie. Poszczególne mleczka różnie reagują na wysokie i niskie temperatury. Mogą np. zastygać, co sprawi, że stracą swoje właściwości. Dlatego dobrze będzie sprawdzić, jaki zakres termiczny podaje producent.


Mleko w oponie tubelessIlość mleka należy dopasować do szerokości opony.


Niektóre uszczelniacze dostosowane są do konkretnych dyscyplin, co ma związek z różnicami ciśnień stosowanych w różnych rodzajach opon. Za przykład posłużyć mogą produkty Vittoria Pit Stop Road Racing dostosowany do szosówek oraz Vittoria Pit Stop Super Magnum MTB dedykowany rowerom górskim. Większość preparatów jest jednak uniwersalna i można je stosować we wszystkich rodzajach ogumienia bezdętkowego.

Jeśli masz już nowe mleczko, musisz wlać je do opon w odpowiedniej ilości. Zależne jest to przede wszystkim od rozmiaru ogumienia.

Ile mleka do opony szosowej?

Kolarze szosowi, użytkujący cienkie opony nie muszą wlewać do ich wnętrza dużej ilości płynu. Zazwyczaj wystarczy ok. 30-50 ml na jedno koło. Ze względu na wąską konstrukcję opony szosowej, trzeba zachować szczególną ostrożność podczas wypełniania go uszczelniaczem.

Ile mleka do opony 29 MTB?

Opony do MTB, niezależnie od tego czy mają 29, 27,5, czy 26” są dość szerokie. Dlatego wlewa się do nich znacznie więcej mleczka niż w przypadku ogumienia szosowego. Do modeli górskich zwykle zaleca się wartość od 80-100 ml, choć przy większych szerokościach przekraczających 2,6”, odpowiednie może okazać się nawet 120 ml.

Ile wlać mleka do opony gravel?

Opony do rowerów gravelowych stanowią pomost między wąskimi modelami szosowymi, a bardzo szerokimi odmianami zaprojektowanymi np. do MTB. Zazwyczaj wlewa się do nich ok. 60-70 ml płynu.

Czy domowy uszczelniacz do opon ma sens?

Niektórzy rowerzyści szukając oszczędności, szukają informacji na temat samodzielnej produkcji uszczelniacza do opon. Nie jest to jednak dobry pomysł. Profesjonale preparaty są przetestowane, nie szkodzą oponie, a ich cena nie jest na tyle wysoka, żeby warto było ryzykować produkcję własnego mleczka. Dodatkowo, substancje sprzedawane w profesjonalnych sklepach mają podane zakresy temperatur, w których można je użytkować.

Polecane uszczelniacze

Pośród kilkudziesięciu produktów o różnych właściwościach trudno może być znaleźć ten idealny. Dlatego przygotowaliśmy kilka uszczelniaczy, cieszących się dobrymi opiniami wśród naszych klientów. Powinno ułatwić to wybór właściwego modelu, który spełni Twoje oczekiwania.


Trezado Liquid Sealant

Preparaty uszczelniające Trezado cieszą się dużym uznaniem kolarzy. Chwalone są za trwałość oraz dobre zasklepianie ubytków. Ten produkt świetnie sprawdzi się zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i na wyścigach w trudnym terenie, np. podczas zawodów XC.




Momum Gum

Momum Gum to mleczko o specjalnej formule zawierającej mikrowłókna. Dzięki temu jest w stanie zasklepić nawet większe ubytki, mające ok. 6 mm. Dużą zaletą tego preparatu jest wysoka żywotność, mogąca wynieść nawet kilka miesięcy. Produkt można stosować także w okresie zimowym.



WTB TCS 2.0

To mleczko łączy w sobie doskonałą jakość z korzystną ceną. Nie zawiera amoniaku i charakteryzuje się dużą trwałością. Mimo mniejszej zawartości glikolu, może być wykorzystywane nawet w mroźnych temperaturach (ok. -9,6°C), a jednocześnie dłużej zachowuje swoje właściwości w okresie letnim.


Wymiana wentyla tubeless

Czasem może się zdarzyć, że uszkodzeniu uległ wentyl. Na szczęście pozbycie się usterki zajmuje dosłownie chwilę. Jest na tyle proste, że można je przeprowadzić nawet na trasie, o ile oczywiście wozisz przy sobie zapasowy komplet.

Jak wymienić wentyl tubeless krok po kroku:

  1. Spuść powietrze z opony i zdejmij ją z jednego rantu obręczy (nie trzeba zdejmować jej w całości).
  2. Odkręć nakrętkę mocującą wentyl.
  3. Wysuń uszkodzony produkt.
  4. Wsuń nowy wentyl i przykręć go nakrętką.
  5. Załóż oponę.

Wymiana wentyla to dobra okazja, aby skontrolować poziom mleczka w oponie i w razie konieczności dolać więcej preparatu.

Wymiana taśmy uszczelniającej tubeless

Konieczność wymiany taśmy tubeless nie występuje często. Jeśli jednak zajdzie taka potrzeba, to wymaga nieco więcej pracy niż w przypadku wentyla. Nie będzie jednak żadnym problemem dla osoby, która przeprowadziła już konwersję swoich kół na system tubeless.

Jak wymienić taśmę w systemie bezdętkowym:

  1. Spuść powietrze z opony i zdejmij ją z obręczy przelewając wcześniej mleko do przygotowanego pojemnika.
  2. Zdemontuj wentyl.
  3. Oczyść wnętrze obręczy z pozostałości mleczka.
  4. Zdejmij starą taśmę.
  5. Odtłuść wnętrze obręczy i wytrzyj do sucha.
  6. Załóż nową taśmę.
  7. Zamontuj wentyl.
  8. Załóż oponę, wlej mleczko uszczelniające i napompuj.

Wkładki antydobiciowe – modernizacja opony tubeless

Jeżeli czeka Cię wymiana mleczka uszczelniającego, wentyla bądź taśmy, warto przy okazji rozważyć montaż wkładki antydobiciowej. To specjalna pianka do włożenia między obręcz a oponę. Formowana jest w taki sposób, aby zapewnić dobre wypełnienie. Dzięki niej zarówno obręcz, jak i ogumienie są chronione przed deformacjami wynikającymi z przebicia i nagłego spadku ciśnienia. Odpowiadają też za lepsze tłumienie drgań oraz zapobiegają zsunięciu się opony z felgi po utracie powietrza.

Wkłady są bardzo lekkie, więc nie będą powodowały zwiększenia masy roweru. Dostępnych jest wiele produktów z różnych półek cenowych, np.: Barbieri Anaconda albo Tubolight Evo Insert.