Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Shimano ESSA – napęd 1x8 w każdym tanim rowerze?

Data aktualizacji: 30-12-2024

W kwietniu 2024 roku Shimano zaprezentowało nową grupę o nazwie ESSA. Ten akronim, podobnie jak pokazany rok wcześniej CUES, warto rozwinąć. W przypadku nowej grupy jest to Essence of Active, co brzmi trochę jak zachęta do wsiadania na rower i bycia aktywnym. Komponenty Shimano ESSA są już na rynku, a w 2025 r. zobaczymy pewnie na drogach pierwsze rowery wyposażone w części ozdobione tym dźwięcznym logo.

Tylny trójkąt roweru z napędem Shimano Essa.8-rzędowa kaseta, a z przodu – brak przerzutki. Według Shimano to absolutnie wystarczy do rekreacyjnej jazdy. Prostotę przyprawiono w grupie ESSA szczyptą przydatnych technologii (Shadow RD i Dynamic Chain Engagement+).

Dla kogo stworzono Shimano ESSA?

Gdy spojrzymy na dzisiejsze tanie rowery, nadal zauważymy głównie napędy dwu- lub trzyrzędowe. Jednak po spytaniu, jak dany rowerzysta – początkujący lub jeżdżący kilka razy w roku – zmienia biegi, często usłyszymy odpowiedź: „z tej (manetki) po lewej to ja nie korzystam”.

I chyba stąd wziął się pomysł na Shimano ESSA, czyli jednorzędową grupę w przystępnej cenie. Japońska firma sugeruje użycie komponentów w rekreacyjnych rowerach różnego typu: MTB, fitness czy miejskich. Ma być łatwo używać przełożeń, bo wielu osobom zwyczajnie to wystarczy. Nie chce im się uczyć, że jak z przodu jest trójka, to z tyłu nie może być jedynka czy dwójka etc. Dodatkowo odpada problem regulacji przedniej zmieniarki. Podsumowując – ma być jedna przerzutka, kilka biegów i po sprawie.

Napęd z grupy Shimano Essa.Grupę Shimano ESSA tworzą na razie tylko dwa komponenty: przerzutka oraz korba.

Ale już po nazwie można było przypuszczać, że ESSA to propozycja dla początkujących rowerzystów. Doświadczonym kolarzom nie trzeba mówić o aktywności (Essence of Active) – żyją przecież sportem od dawna. Nie zmienia to faktu, że cały rowerowy świat bez wyjątku musi już się przyzwyczajać do nowych terminów, a z czasem zapomni pewnie o starych. Umarło Alivio, niech żyje Shimano CUES. Umarł Tourney – niech żyje ESSA.

8-rzędowe części spod znaku ESSA U2000

Tak w zasadzie ciężko mówić o całej grupie: na razie spod znaku ESSA Shimano udostępniło tylko korbę oraz tylną przerzutkę. Efekt synergii, o którym wspomina producent na stronie, oznacza zgodność z innymi komponentami: 8-rzędową kasetą, manetkami itp. Razem ma powstać wytrzymały napęd, ale wybór konkretnej kombinacji elementów należy do osób składających rower. Jest więc dość wszechstronnie, także dlatego, że nowa grupa ma szeroką kompatybilność.

Co ciekawe, oznaczenie zaprezentowanej serii ESSA – U2000 – wpisuje się w schemat widoczny w CUES-ie (U3000, U4000, U6000 i U8000). Od razu widać kształtującą się hierarchię, a także wyodrębnienie nowych komponentów od klasycznych grup osprzętu Shimano.

Przerzutka Shimano Essa razem z pasującą kasetą.Przerzutka Shimano ESSA pasuje do 8-rzędowej kasety w technologii HG.

Tylna przerzutka Shimano ESSA

Chociaż ESSA pozycjonowana jest niżej niż CUES i ma być pierwszą grupą na start, jak drzewiej Shimano Tourney, to nowince nie brakuje przydatnych rozwiązań technologicznych. Pierwsze zastosowano w przerzutce – mowa o systemie Shadow RD, czyli ukryciu komponentu przed przeszkodami. Niskoprofilowa konstrukcja przydaje się zwłaszcza w terenie, gdzie o zahaczenie o drzewo nie tak trudno. Stanowi jednak pomoc także, gdy nieopatrzny rowerzysta źle odstawi rower, a ten się przewróci. Jeszcze kilka lat temu opisywana technologia była dostępna dopiero w Shimano Deore, więc tylko się cieszyć, że teraz jest dostępna praktycznie dla każdego.

Producent zapewnia też, że konstrukcja przerzutki ogranicza możliwość spadania łańcucha, co stanowiłoby dodatkowy plus zmieniarki. Komponent działa w technologii HyperGlide, czyli we współpracy z koronkami o takim profilowaniu zębatek, które pozwala na zrzucanie więcej niż jednego biegu naraz. Warto dodać, że największa zębatka owej kasety HG nie może mieć więcej niż 45 zębów.

Dwie zębatki do wyboru w nowej korbie ESSA

Do wyboru są dwie stalowe korby ESSA: z blatem 32T i 40T, co sprawia, że można złożyć napęd na łatwiejsze podjazdy lub szybsze zjazdy i mocniejszą nogę. Komponent ma ciekawy system Dynamic Chain Engagement+, który stabilizuje łańcuch na zębach. Dzięki tej technologii można liczyć na wolniejsze zużywanie się napędu z częściami Shimano ESSA. Cena korby według katalogu wynosi 159 zł (wariant 32T), a więc 41 zł mniej niż analogiczny model CUES U4000.

3 wersje korby Shimano Essa.Korba Shimano ESSA ma być dostępna w dwóch wersjach, ale każda ma tylko 1 blat. Z materiałów udostępnionych przez japońską firmę wynika, że można też liczyć na pasującą do większej zębatki osłonę zębów.