MTB czy gravel – jaki rodzaj roweru wybrać?
11-04-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rower crossowy czy gravel – mimo iż oba typy są wszechstronne i radzą sobie zarówno na asfalcie, jak i lekkim terenie, to istnieją między nimi znaczące różnice. Dla kogo każdy z nich będzie dobrym rozwiązaniem? Sprawdźmy, co wybrać!
Osoby, które mają dylemat, co wybrać – rower gravel czy crossowy – z pewnością muszą sobie odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań: czego oczekują, jakie mają preferencje co do stylu jazdy, pozycji, jak długie dystanse zamierzają pokonywać. Przed zakupem odpowiedniego modelu powinna zostać rozwiązana także kwestia wysokości zakładanego budżetu.
Historia zna już takie przypadki, w których pojawienie się nowego typu roweru powodowało wielki bum na niego. Tak było, chociażby z modelem MTB, cieszącym się po dziś dzień niezwykle dużą popularnością. Podobna sytuacja wydarzyła się, od kiedy rynek wkroczyła „szutrówka”, czyli rower gravel. Czy cross uznawany dotąd za wszechstronny model do jazdy po różnych nawierzchniach, stał się zatem passé? Od lat jest dobrze znany i ma swoich zwolenników, ale pierwsze strony branżowych magazynów należą teraz do graveli. Dobrze wykorzystują one swoje pięć minut, przez co coraz więcej osób chce wejść w posiadanie właśnie takich maszyn.
Skoro są one modne, rowerzyści nie bez przyczyny przeglądają oferty graveli, zestawiając je z crossami. Największy dylemat dotyczy podstawowych modeli, przeznaczonych do rekreacyjnej jazdy. Trzeba jednak wspomnieć, że oba typy nie są jednak w takim samym przedziale cenowym. „Szutrówki” dla początkujących zaczynają się od około 3-4 tysięcy złotych w górę. Najciekawsze modele w różnych przedziałach cenowych zebraliśmy w poradniku zakupowym – Jaki gravel wybrać?
Z kolei crossy kupimy spokojnie od 1,5 do 4,5 tysięcy, w zależności od potrzeb. Zobacz wybrane przez nas rowery crossowe:
Jeżeli zestawimy oba modele obok siebie, dostrzeżemy taką samą wielkość kół – 28 cali, charakterystyczną również dla rowerów trekkingowych i szosowych. Crossy i gravele mają w sobie trochę cech z jednych i drugich, dlatego taka wielkość kół sprawdza się zarówno na dalekie trasy, jak i do dynamicznej jazdy. Pozostając w temacie, szerokie opony zazwyczaj 38-45 mm będą pasowały i do „szutrówek” i do rowerów crossowych. Dodatkowo w obu maszynach na wyposażeniu znajdziemy hamulce tarczowe.
Pierwszą różnicę zauważymy w konstrukcji ramy. W gravelach jest prostsza, przypominająca szosową. W crossach skłania się ona w kierunku MTB – łagodniejsza i wygodniejsza w porównaniu z „szutrówkami”.
Inne są również napędy. Gravel ma szosową lub typowo gravelową konfigurację przełożeń, czyli bardziej sportową. Zazwyczaj będzie to 1 blat z przodu i 11 koronek na kasecie. W crossach dostrzeżemy inspirację z modeli MTB i turystycznych, a więc 3x8/9/10.
Przechodząc do innych podzespołów, w obu rowerach montowane są inne rodzaje widelców – amortyzowane w crossach, a sztywne w gravelach. Co ciekawe, producenci „szutrówek” coraz częściej odchodzą od tego standardu i decydują się na wyprodukowanie serii z amortyzacją. Wśród miłośników graveli budzi ona jednak mieszane uczucia.
Prosta kierownica to element wyposażenia w crossach. Czy w gravelach jej obecność byłaby uzasadniona? Jak widać, od początku w konstrukcji postawiono na tę typu „baranek”, umożliwiającą zmianę ułożenia rąk, a tym samym i sylwetki – ze sportowej w bardziej aerodynamiczną. Jednak zdarzają się na rynku także gravele z prostą kierownicą, które bardzo przypominają topowe rowery crossowe.
Co jeszcze dzieli gravele od crossów? Inne pedały. W „szutrówkach” lepiej sprawdzają się SPD, a klasyczne platformy w crossach. Choć ostateczna decyzja zawsze zależy od użytkownika – świat widział zarówno crossy z SPD, jak i gravele na platformach.
Gravel – czy warto?
Cross to tylko jednak z alternatyw dla szutrówki. Przeczytaj także nasze pozostałe artykuły, w których porównujemy gravele do innych rodzajów rowerów:
Co wybrać – gravel czy cross? Pod uwagę należy wziąć nasze preferencje i potrzeby. Do bardziej sportowej, szybszej jazdy i na długie wycieczki, również z sakwami po bezdrożach bezkonkurencyjny jest ten pierwszy typ, w tej chwili gravel to najlepszy rower wyprawowy.
Przeznaczeniem crossów są krótkie dystanse – po mieście, ścieżkach i lesie. Sprawdzają się na codzienne dojazdy do pracy i rekreacyjne wypady z uwagi na większy komfort oraz wygodną, zajmowaną pozycję. Są też tańsze od graveli, a dodatkowo nie trzeba inwestować w profesjonalne, rowerowe ubrania, które „gravelowcy” kochają. Na crossach możemy jeździć w codziennym stroju, bez spodenek z wkładką czy przylegających koszulek.
Czasem fani turystyki rowerowej zastanawiają się, gravel czy trekking będzie lepszym rozwiązaniem. Ten drugi był do tej pory podstawowym wyborem na dalekie wyprawy z sakwami, jednak od paru lat niezwykle popularny do bikepackingu staje się gravel, który równie dobrze, a czasem nawet lepiej sprawdza się jako rower wyprawowy.