Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

W Gliwicach szybko przybywa dróg rowerowych

Data aktualizacji: 25-07-2022

Od 2018 do 2021 roku w Gliwicach przybyło 20,6 km dróg rowerowych. Może same liczby nie robią wrażenia, zwłaszcza w zestawieniu z takimi miastami, jak Poznań czy Wrocław jednak warto zwrócić uwagę, że w przypadku Gliwic to ponad 50% więcej. 

Panorama Gliwic

Mimo widocznego wzrostu Gliwice mają najrzadszą sieć dróg rowerowych spośród miast, które uwzględniliśmy w raporcie. Na jeden kilometr kwadratowy powierzchni przypada jedynie 0,4 km ścieżki dedykowanej cyklistom. Władze starają się łączyć podzielone fragmenty, ale czas nie gra na ich korzyść. 

Zmienne losy Gliwickiego Roweru Miejskiego 

Gliwicki rower miejski funkcjonował do roku 2019, później to mieszkańcy musieli wziąć sprawy w swoje ręce. W sezonie 2020 po dwóch przetargach, które nie wyłoniły nowego operatora, w listopadzie ogłoszono, że projekt dotyczący ponownego uruchomienia systemu rowerów miejskich wygrał w Gliwickim Budżecie Obywatelskim. Mieszkańcy mogli ponownie korzystać z niego od 30 maja 2021 do października tego samego roku. 

Gliwiczanie nie tylko aktywnie działają w sprawie zwiększenia ruchu rowerowego, ale również potrafią się w tym ruchu odnaleźć. W latach 2018 – 2021 ilość wypadków drogowych z udziałem rowerzystów spadła o 29,2%.

Sieć rowerowa Gliwic nie tworzy spójnej całości, lecz składa się z wielu niezależnych i niepołączonych fragmentów. Stan techniczny jest bardzo zróżnicowany, nowe odcinki prezentują się lepiej niż starsze. Są takie inwestycje rowerowe, które wydłużają średni czas przejazdu na danym odcinku, najczęściej ze względu na sygnalizację świetlną zoptymalizowaną pod samochody. 

Gliwice nie mają żadnego programu typu “wizja zero”, w centrum ciągle funkcjonuje kilka bardzo niebezpiecznych tzw. patoautostrad, działania związane z uspokojeniem ruchu, do tej pory były prowadzone punktowo zamiast systemowo.

W kontekście wielkości miasta i kosztów utrzymania systemu rower miejski w Gliwicach posiada optymalną na ten moment liczbę stacji (36) i floty (360 sztuk). Rozmieszczenie jest stosunkowo dobre, a cennik zachęca do częstego korzystania. Gliwicki rower publiczny oceniam dobrze.

– Tomasz Herud, Gliwicka Rada Rowerowa

Wizja rozbudowy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów jest integralną częścią uchwalonej “Strategii Rozwoju Miasta Gliwice”.

Wyniki Gliwic w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów

Zestawienie wyników Gliwice za 2021 r.

Zielone miasto przyszłości  

W przyszłości mają powstać zespoły parkingowe z podziałem na postoje krótko i długoterminowe należące do systemu park&ride. Pozwoli to graniczyć ruch w centralnej części Gliwic. Powiększenie stref wolnych od samochodów przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska i ograniczenia hałasu.  

Miasto inwestuje w promocję rowerów jako formę ciekawego spędzania wolnego czasu oraz alternatywny środek transportu. Promocja zmiany nawyków komunikacyjnych jest możliwa dopiero po udostępnieniu odpowiedniej infrastruktury, którą miasto ma zamiar sukcesywnie rozwijać. Zrównoważony rozwój turystyki w regionie będzie idealnym dopełnieniem wizji miasta ekologicznego i czystego.


Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Gliwicach.

Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Śląsk.