Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Jeśli przyjrzeć się ramie rowerowej z boku, to łatwo zauważyć figury geometryczne – na przykład dwa zamknięte trójkąty. W różnych rowerach rury mają odmienne długości i stykają się pod rozmaitymi kątami. Każdy z tych aspektów rzutuje na wygodę oraz ergonomię jazdy, a nawet ma wpływ na bezpieczeństwo zjazdów czy aerodynamiczność. Warto wiedzieć, czym różni się geometria roweru szosowego od modelu górskiego czy gravelowego, a także poznać wskazówki, jak wybrać ten jeden, najlepszy model. To ważne dla każdego rowerzysty, który chce jeździć komfortowo i skutecznie.
Jedynym precyzyjnym sposobem, aby określić geometrię dwóch kółek, jest zmierzenie ramy roweru lub uwierzenie na słowo – czy też liczby – sprzedawcom lub producentom. Do samodzielnego zbadania długości rur wystarczy zwykła miara typu metrówka z wartościami określanymi w milimetrach. Trudniej zmierzyć kąty – przydałby się duży kątomierz.
Geometria ramy rowerowej – parametry i sposób ich mierzenia | ||
---|---|---|
Skrót | Nazwa parametru | Jak jest mierzony? |
ST | Długość rury podsiodłowej | Od osi suportu do końca rury podsiodłowej |
TT | Efektywna długość górnej rury | Poziomo*: od środka rury podsiodłowej do środka osi główki ramy |
HT | Długość główki ramy | Z przodu roweru: od górnej (przy sterach) do dolnej (przy widelcu) krawędzi główki |
SA | Kąt rury podsiodłowej | Sprawdzanie kąta między rurą podsiodłową a podłożem |
HA | Kąt główki ramy | Sprawdzanie kąta między płaszczyzną główki a podłożem |
CS | Długość tylnych widełek | Od środka osi koła do środka mufy suportu |
WB | Baza kół | Od środka osi jednego koła do środka osi drugiego |
Reach | Długość ramy | Poziomo: od środka osi suportu do mostka |
Stack | Wysokość ramy | Pionowo**: od środka osi suportu do mostka |
BB Height | Wysokość suportu | Pionowo: od podłoża do osi suportu |
BB Drop | Obniżenie suportu | Pionowo: od linii osi kół do wysokości suportu |
*poziomo – równolegle do podłoża; **pionowo – prostopadle do podłoża.
Lokalizację wyżej wymienionych pomiarów najlepiej obrazuje poniższa ilustracja. Znajdziesz ją w większości kart produktowych rowerów dostępnych na CentrumRowerowe.pl.
Dwa najczęściej brane pod uwagę parametry ramy to reach i stack. Razem określają, jak bardzo wyprostowaną i wyciągniętą pozycję zajmiesz.
Pierwszy atrybut, czyli reach, to odległość poprowadzona poziomo od mostka roweru – a czasem główki ramy – aż do miejsca, pod którym znajduje się mechanizm korbowy. To cecha ważna, jeśli jedziesz na stojąco, ale też decyduje, czy wygodnie będzie złapać za kierownicę z siodełka. Im dłuższy reach, tym rower intensywniej wymusza pochylenie się do kierownicy. Im omawiana wartość jest mniejsza, tym bardziej będziesz wyprostowany. Należy jednak pamiętać, że reach dotyczy ramy, ale wygoda sięgania do kierownicy zależy w dużej mierze również od długości mostka.
Stack jest poprowadzony pionowo od osi suportu, aż po wysokość, na której znajduje się mostek. Wysoka wartość parametru pozwala odciążyć drętwiejące ręce i ograniczyć ból kręgosłupa podczas jazdy, co sprawdzi się np. przy dłuższej podróży. Niższy stack wpływa na bardziej aerodynamiczną pozycję. Niekiedy reach jest wartością stałą – identyczną w dwóch rozmiarach rowerów, które porównujesz – za to stack się różni. Szczególnie wtedy warto zwrócić uwagę na ten parametr.
Do oceny geometrii roweru wielu rowerzystów wykorzystuje tzw. stosunek stack do reach. Wystarczy podzielić pierwszy parametr przez drugi. Im wyższy wynik uzyskasz, tym rower jest mniej sportowy, a lepszy dla słabiej rozciągniętych kolarzy lub osób o długich nogach i relatywnie krótkim tułowiu.
Kąt główki ramy
Często analizowanym parametrem jest również kąt główki ramy, ponieważ to od niego zależy zwrotność roweru. Zwany też kątem rury sterowej atrybut definiuje, jak łatwo będzie skręcać:
Bottom Bracket, czyli BB, to z angielskiego suport rowerowy. W aspekcie geometrii chodzi o położenie tego komponent rowerowego. Może być ono ujęte na dwa sposoby, z których pierwszym jest wysokość suportu nad podłożem, a więc BB Height. Wartość tego parametru zależy między innymi od rozmiaru opon – nie tylko od ramy. W przypadku BB Drop liczba jest stała, ponieważ atrybut określa, o ile niżej od linii osi kół znajduje się oś suportu.
Kolejnym istotnym kryterium jest rozstaw kół w rowerze, czyli WB – z angielskiego Wheel Base – a więc tzw. baza kół. Odległość między osiami rzutuje na zwrotność oraz stabilność jazdy.
Przy wyborze roweru należy zastanowić się, w jaki sposób model będzie użytkowany. Jedna konstrukcja będzie doskonała do treningów, a inna – do rekreacyjnych przejażdżek. Geometria ramy rowerowej definiuje, jaka jest konstrukcja za pomocą twardych liczb: może być sportowa, komfortowa, zjazdowa i nie tylko. Do pierwszego z opisanych typów aktywności przyda się mniejszy rozmiar roweru z niższą główką ramy. Jaka geometria ramy określana jest jako wygodna? Do rekreacyjnego jeżdżenia lepiej postawić na wyższą główkę. Warto rozpatrywać wszystkie dyscypliny osobno, ponieważ rekreacyjna szosówka nadal powinna mieć bardziej sportową geometrię niż np. bardzo zwrotny gravel.
Analizując geometrię roweru szosowego, można łatwo określić, czy to model endurance (np. do podróży długodystansowych), czy treningowy lub wyścigowy. Za umowną granicę uznaje się stosunek stack/reach wynoszący 1,5. W dużym uproszczeniu można przyjąć, że powyżej tej granicy znajdują się szosowe rowery endurance, a poniżej – modele zawodnicze.
Przykład: Orbea Orca M30 w rozmiarze 55 ma stack o długości 502 mm i reach 385 mm.
502/385 = 1,43
Oznacza to, że rower będzie dobrym wyborem dla osób poszukujących modelu wyścigowego.
W szosach kąt główki najczęściej wynosi od ok. 70 do 73 stopni, co pozwala na ograniczenie oporów powietrza, efektywniejsze przyspieszanie i łatwe pokonywanie podjazdów. Jeśli szosówka ma zapewniać więcej stabilności, parametr ten powinien mieć mniejszą wartość, co współgra z większą bazą kół. W utartym schemacie wyścigowy rower szosowy ma rozstaw osi kół o wartości ok. 980-1000 mm, jak np. w Ridley Noah Disc 105 (987 mm w rozmiarze 56,5 cm). Tymczasem w modelach endurance znajdziesz atrybut wynoszący nawet 1040 mm w największych rozmiarach. Przykładem może być Kross Vento DSC 5.0, którego wariant 55,5 cm ma 1003 mm.
Istotne parametry ram szosowych typu endurance i wyścigowych | ||
---|---|---|
Ważne parametry | Szosówka endurance | Szosówka o agresywnej geometrii |
Stack/Reach | >1,5 | <1,5 |
Kąt główki | <72° | >72° |
Baza kół | 980-1050 mm | 960-1020 mm |
Kąt rury podsiodłowej | 72-74° | 73-74° |
Początkowo gravel miał być raczej przeznaczony do w miarę krótkich przejażdżek po urozmaiconym terenie, trochę jak mniej usportowiona przełajówka. Szybko się to jednak zmieniło i obecnie kojarzą się one bardziej z długimi dystansami. Istnieje duża różnorodności modeli szutrowych – inny rower wybierasz do rozwijania dużych prędkości na asfalcie i szutrze (także do ścigania się w wyścigach), a inny do dłuższych wypadów oraz bikepackingu. Gravele drugiego typu muszą być wygodne, aby umożliwiać pokonywanie znacznych dystansów z mocno obciążoną ramą. Nie bez znaczenia są także widełki, które powinny pozwolić na montaż szerokiego ogumienia np. w rozmiarze 45, 47 czy 50 mm.
Istotne parametry ram gravelowych różnych typów | ||
---|---|---|
Ważny parametr | Łagodny gravel (np. do podróży) | Szybki i zwrotny gravel |
Stack/Reach | >1,55 | <1,55 |
Kąt główki | <71,5° | >71,5° |
Baza kół | 1030-1060 mm | 990-1030 mm |
Kąt rury podsiodłowej | Ok. 73° | Ok. 74° |
Widełki na oponę | Do 43-50 mm | Do ok. 40 mm |
W przypadku modeli MTB geometria ramy roweru pozwala ocenić, czy jego charakter jest uniwersalny, ścieżkowy czy odpowiedni do pokonywania stromych zjazdów. Kąt główki to obecnie przeważnie 65-68°, ale im niższa wartość, tym bardziej zjazdowy jest rower. Odwrotną zasadą rządzi się bazą kół – duży rozstaw osi przydaje się na stromiznach, z kolei krótszy model lepiej spisze się wśród leśnych zakrętów trailowych czy w MTB XC. Należy pamiętać też o parametrze zwanym offset, czyli wyprzedzeniu koła – im dłuższy, tym większa będzie baza kół. Wpływa on jednak negatywnie na atrybut trail, który – jeśli ma dawać zwrotność – musi być wysoki.
Jeśli chodzi o współczesny kąt rury podsiodłowej, to producenci stawiają w geometrii MTB zazwyczaj na strome kąty: 74-75°, ale w bardziej zjazdowych rowerach siodełko musi być zdecydowanie bardziej z tyłu (63° nikogo w tym przypadku nie dziwi). Ważny dla rowerzystów górskich jest też wysoki BB Drop, dzięki któremu masa będzie nisko, co doda przyczepności na zjazdach. Z drugiej jednak strony w terenie łatwo o przeszkodę wystającą ponad podłoże, a z nisko położonym suportem łatwo o zahaczenie pedałem o kamień czy korzeń.
Istotne parametry ram rowerów XC, AM, trail, enduro i DH | |||
---|---|---|---|
Ważny parametr | XC | All-mountain/trail | Enduro/downhill |
Stack/Reach | Ok. 1,2-1,3 | Ok. 1,25-1,35 | Ok. 1,3 |
Kąt główki | 67-68° | 66-67° | ok. 63-65° |
Baza kół | 1100-1200 mm | 1150-1250 mm | 1200-1350 mm |
Kąt rury podsiodłowej | 74-76° | 76-77° | 62-67° |