Jakie opony do roweru wybrać? Przegląd rodzajów ogumienia
09-08-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że jazda na mocno zużytych oponach rowerowych może być niebezpieczna. Ogumienie ma przecież ogromny wpływ na bezpieczeństwo, komfort oraz bezawaryjność jazdy. Jednak niewielu kolarzy wie, w jaki sposób ocenić przydatność konkretnego egzemplarza do dalszej eksploatacji, a także gdzie wyrzucić opony rowerowe. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.
Regularne czyszczenie i serwis roweru ma znaczący wpływ na to, jak długo będzie nam służył w dobrym stanie. Nieco podobnie jest z oponami. Aby zapewnić maksymalną żywotność tego elementu, warto systematycznie sprawdzać jego stan techniczny.
Jeśli codziennie wsiadamy na siodełko, rozsądnym będzie, co około dwa tygodnie sprawdzić, czy na powierzchni opon nie ma żadnych uszkodzeń – pęknięć, żłobień, wybrzuszeń czy odkształceń, ani wyraźnych oznak zużycia bieżnika. Niepokojące zmiany na powierzchni gumy mogą przyczynić się do utraty powietrza, a w ekstremalnych sytuacjach nawet wybuchu opony.
Również utrzymywanie właściwego poziomu ciśnienia będzie przekładało się na długość użytkowania komponentu. Zarówno za niskie, jak i za wysokie, może być przyczyną uszkodzeń, dlatego przed każdą jazdą dobrze zwrócić uwagę na ten aspekt. Jest to szczególnie istotne, gdy warunki atmosferyczne się zmienią.
Opony rowerowe zużywają się nierównomiernie. Tył narażony jest na większe obciążenia, zatem będzie zużywał się szybciej. Regularna rotacja, co około 1000 km, pozwoli na ujednolicenie, dzięki czemu ogumienie posłuży dłużej.
Jeśli jak najdłużej uniknąć konieczności wymiany, musimy także zwrócić uwagę na to, w jaki sposób obieramy ścieżkę jazdy. Starajmy się zminimalizować ryzyko uderzenia w dziury czy krawężniki. W przypadku uszkodzenia dętki, niezalecane jest kontynowanie jazdy, ponieważ może ono doprowadzić do zniszczenia całej opony. Warto poświęcić czas na serwis. Dotyczy to przede wszystkim rowerów szosowych, miejskich lub crossowych, a mniej MTB czy graveli.
Wpływ na żywotność ogumienia ma nie tylko stan techniczny i wiek, ale także szereg innych czynników, takich jak: sposób przechowywania czy waga użytkownika. Szacuje się, że osoby, które sporadycznie korzystają ze swoich dwóch kółek, mogą cieszyć się przyjemnością z jazdy od 4 do nawet 6-7 sezonów. Bardziej aktywni kolarze, pokonujący codzienne dystanse do 30 km, zwykle powinni rozważać wymianę nie rzadziej niż raz na dwa lata. Osoby trenujące, które pokonują naprawdę duże odległości, jeszcze częściej – zazwyczaj co sezon.
Trudno podać precyzyjne przedziały, ponieważ opony do kolarzówki w niewielkim stopniu przypominają modele przeznaczone do enduro. Jednak najczęściej mówi się o tym, że ze względu na specyficzną budowę najmniej wytrzymale są lekkie wersje, dedykowane dla zawodników szosowych, które zwykle wymienia się co kilka tysięcy kilometrów, czasem nawet po 2000 lub 3000 km. Zwykłe opony dedykowane do rekreacyjnej jazdy mogą dobrze służyć od około 3000 do nawet 5500 km jazdy. Modele turystyczne wyróżniają się znacznie większą wytrzymałością. Możliwe jest przejechanie na nich nawet do 7000 km.
Istnieją trzy główne powody, które powinny skłonić nas do zakupu nowego ogumienia. Są to: nienaprawialne uszkodzenia, sparciała guma, starty bieżnik. Pojawienie się każdej ze zmian przyczyni się nie tylko do obniżenia komfortu jazdy, ale także może wpłynąć na bezpieczeństwo.
Niemal każdy rowerzysta, chociaż raz w życiu miał problem z awarią opony na trasie. Przyczyną uszkodzenia najczęściej bywa przedziurawienie lub przecięcie. Pierwszym krokiem, jaki warto podjąć, jest próba naprawy. Jeśli jest to niemożliwe, ponieważ uszkodzenia są zbyt rozległe, konieczny będzie zakup nowej opony.
Okazjonalni cykliści, którzy jeżdżą sporadycznie również powinni zwrócić uwagę na stan ogumienia. Wiek opony rowerowej ma wpływ na jej właściwości. Nawet jeśli nie była ona użytkowana intensywnie, guma zmienia swoje właściwości pod wpływem czasu i parcieje. Producenci zwykle zalecają korzystanie z ogumienia maksymalnie 5-letniego, chociaż coraz częściej pojawiają się modele pozwalające na jazdę nawet przez 10 lat. Oczywiście w przypadku spokojnego kręcenia się po mieście 7-letnie ogumienie nie sprawia żadnego zagrożenia, jednak na zjazdach lub przy dynamiczniejszej jeździe może mieć to znaczenie.
W przeciwieństwie do modeli samochodowych, większość opon rowerowych, nie jest wyposażona we wskaźnik zużycia bieżnika. To szczególnie ważne w przypadku modeli górskich oraz dużej części graveli i trekkingowych, których ogumienie ma ułatwiać jazdę po wymagającym terenie i skutecznie się oczyszczać. Wysokość klocków należy więc szacować na oko, a obniżenie się parametrów jazdy powinno skłonić nas do dokonania serwisu. Dużo trudniej jest ocenić, kiedy wymienić opony w rowerze szosowym. Wprawny kolarz dostrzeże zmniejszenie się zaokrąglenia bieżnika, co również może sugerować jego zużycie.
Opona rowerowa nie jest zaliczana do odpadów gabarytowych, co wynika bezpośrednio z Ustawy o odpadach. Dlatego należy ją poddać zwykłej segregacji poprzez umieszczenie w koszu ze śmieciami mieszanymi. Można również zawieźć ją razem z ogumieniem samochodowym do stosownego Punku Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, czyli tzw. PSZOK-u.
Co mówi polskie prawo?
Zakazuje się składowania na składowisku odpadów następujących odpadów:
(…)
5) opon i ich części, z wyłączeniem opon rowerowych i opon o średnicy zewnętrznej większej niż 1400 mm.
Art. 122 Ustawy o odpadach z dn. 14.12.2012
Podczas serwisu opon warto jednak pamiętać o tym, że nie zawsze warto pozbywać się uszkodzonej, nienadającej się do naprawy, dętki. Materiał, z którego została wykonana, można ponownie wykorzystać. Wystarczy kilka chwil, aby przerobić go na łatki.
Jeśli jednak decydujemy się zutylizować przedmiot, należy zadbać o umieszczenie go w odpowiednim miejscu. Wydawać by się mogło, że dętkę rowerową, podobnie jak inne produkty wykonane z gumy czy kauczuku należy wyrzucić do pojemników na tworzywa sztuczne. Nic bardziej mylnego. To element, który podobnie, jak oponę, należy zutylizować razem ze śmieciami zmieszanymi.