Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Już w przyszłym roku będzie można w całej Polsce skorzystać z dofinansowania do roweru elektrycznego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na program refundacji do zakupu e-bike’ów planuje przeznaczyć 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego.
W latach 2025-2029 będzie można otrzymać nawet 5000 zł zwrotu za zakup "zwykłego" roweru elektrycznego i 9000 zł za wersję cargo. Zainteresowanie tak hojnymi dotacjami powinno być w przyszłym roku ogromne. Sprawdziliśmy, co jeszcze wiadomo o projekcie Mój rower elektryczny, a także jakie modele e-bike’ów spełniają wymagania programu.
Spis treści:
Od 04.07.2024 r. do 18.07.2024 r. trwają konsultację społeczne na temat projektu „Mój rower elektryczny”, jednak już teraz znamy wiele jego założeń, które nie powinny ulec istotnym zmianom.
Oto najważniejsze z nich:
Podsumowując, ile wyniesie dofinansowanie na rower?
Refundacja ma wynieść do 50% kosztów zakupu roweru elektrycznego, ale w przypadku standardowego e-bike'u nie może przekroczyć limitu 5000 zł. Większą dotację można otrzymać na wózek rowerowy lub e-cargo, ponieważ przy nich maksymalna kwota wynosi 9000 zł.
Jak wnioskowanie o dofinasowanie do e-bike’u ma wyglądać w praktyce? Będą mogły ubiegać się o nie osoby, które zakupiły rower nowy i spełniający wymogi programu. W momencie składania wniosku sprzęt musi mieścić się w okresie trwałości, za który uznaje się dwa lata od momentu zakupu poświadczonego fakturą lub paragonem.
Wytyczne określają również, że dofinasowanie nie przysługuje na pojazd zakupiony poprzez leasing, ani nie obejmuje części zamiennych czy wyposażenia zamiennego w stosunku do standardowej wersji danego modelu – tj. nie ma np. możliwości ujęcia w kosztach zmiany siodełka na lepsze albo montażu tylnego bagażnika rowerowego.
Co więcej, rower objęty dofinansowaniem musi być zarejestrowany na Policji (z wydanym poświadczeniem), a także odpowiedni grawer na ramie (oznaczenie składające się z 4 liter i 6 cyfr). Dodatkowo, przez pierwsze dwa lata użytkowania e-bike musi być również oznaczony odpowiednią naklejką informującą o dofinansowaniu. Osoby fizyczne mogą się ubiegać o refundację wyłącznie do jednego roweru, a firmy i samorządy nie mają takich ograniczeń.
Być może najważniejszą informacją jest fakt, że dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu.
Znakowanie rowerów – wszystko, co musisz wiedzieć!
Nie trzeba nikogo przekonywać, że pomysł udzielania dotacji na rzecz kupna jakichkolwiek rowerów, a zwłaszcza tych elektrycznych, jest inicjatywą wartą poparcia. To mocny argument, który przemawia za przesiadką z samochodu na znacznie bardziej ekologiczny środek transportu, czyli e-bike.
Jeśli jednak zakup roweru elektrycznego ma promować zdrowy tryb życia oraz obniżać zużycie paliw emisyjnych w transporcie, to nie może dotyczyć dowolnego pojazdu. Z tego powodu twórcy programu przygotowali listę minimalnych wymagań technicznych co do konstrukcji rowerów podlegających dofinansowaniu. Co ciekawe, nie są one zbyt wygórowane i w większości wynikają z ogólnych przepisów definiujących to, czym jest e-bike.
Wymagania techniczne w programie „Mój rower elektryczny”:
Jeśli jesteś szczęśliwcem, który skorzysta z projektu lub po prostu chcesz kupić e-bike’a, a zależy Ci na tym, aby inwestycja nie była zbyt kosztowna, wybierz model dedykowany do jazdy rekreacyjnej. Przystępny cenowo pojazd będzie wyposażony w komponenty, które pozwolą na wygodne przemierzanie miasta oraz lekkiego terenu podczas okazjonalnych wycieczek po najbliższej okolicy. W naszej ofercie znajdziesz duży wybór e-bike’ów, które wyróżniają się świetnymi parametrami.
Najlepsze propozycje znajdziesz w naszym ranking rowerów elektrycznych. Wszystkie modele spełniają wymagania dotyczące sposobu działania wspomagania, a zdecydowana większość również te określające minimalną pojemność akumulatora oraz zasięg napędu elektrycznego.
Osoby chcące wykorzystać maksymalną wysokość dopłaty powinny szukać modeli kosztujących około 10 000 zł – wtedy pięćdziesięcioprocentowy zwrot kosztów zbliży się do limitu ustawionego na 5000 zł. W tej kategorii cenowej można już przebierać w dobrze wyposażonych e-bike’ach z silnikami od takich marek, jak Yamaha, Shimano, Bosch czy Bafang. Szczególnie korzystnym wyborem mogą być szczególnie modele crossowe, trekkingowe oraz MTB, czyli konstrukcje cechujące się największą uniwersalnością.
Jeśli szukasz e-trekkingu, który wyróżnia się nie tylko doskonałym wyglądem, ale także świetnymi parametrami, to R-Raymon będzie idealnym wyborem. To dobra propozycja na pierwszego e-bike’a, kiedy musisz nauczyć się techniki jazdy rowerem elektrycznym. Estetyczna rama o obniżonym przekroku i możliwość zajęcia wyprostowanej pozycji zapewnią komfort, a efektywny napęd elektryczny stanowi wsparcie na trasie.
Centralny silnik Yamaha PW-TE działa z bardzo dużą wydajnością, a baterię o pojemności 500 Wh ukryto w dolnej rurze ramy.
Wspomaganie w TourRay’u ma 4 tryby pracy, a napęd 1x9 pozwala na komfortową jazdę z wyłączonym silnikiem. Podczas codziennej jazdy docenisz oświetlenie – dobrze sprawdzające się w ruchu miejskim. Pełne błotniki osłonią Cię przed kałużami i błotem.
Chcesz zdecydować się na rower elektryczny od polskiego producenta? Dobrym wyborem będzie KROSS Hexagon Boost 5.0 MS. To solidnie wyposażony elektryczny rower górski, który dobrze nadaje się nie tylko na leśne ścieżki, ale także do codziennego poruszania się po mieście.
Wspomaganie centralnego silnika Bafang G330 generuje bardzo wysoki moment obrotowy (maksymalnie 80 Nm), dlatego pozwala radzić sobie z każdą przeszkodą. Dzięki amortyzacji o skoku 100 mm oraz szerokim oponom Hexagon Boost poradzi sobie w trudnym terenie.
W wersji z baterią o pojemności 882 Wh Wh maksymalny zasięg wspomagania może sięgnąć nawet do 130 kilometrów.
Osoby poszukujące wygodnego roweru, który gwarantuje wyjątkowy komfort jazdy, mogą zainwestować w holenderski model BESV CT 2.6 LS. Estetyczny design i geometria zapewniająca wyprostowaną pozycję na rowerze to jedne z cech, na które od razu zwrócisz uwagę. To szczególnie ciekawa opcja dla kobiet.
Projektanci marki zadbali o to, aby podróżowanie na tym e-bike’u było prawdziwą przyjemnością. Świadczy o tym amortyzator o skoku 50 mm, który redukuje drgania generowane podczas jazdy i wygodne siodełko.
Wspomaganie elektryczne zapewnia centralnie umiejscowiony silnik Shimano w połączeniu z czytelnym ekranem i wydajnym akumulatorem, dzięki czemu szybko zwiększysz prędkości i otrzymasz solidne wsparcie podczas pokonywania trudniejszych odcinków.