Szytka czy opona? Porównanie zalet i wad dostępnych rozwiązań
09-08-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Dętka to jeden z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów w rowerze. Osoby przezorne decydują się na zakup zapasu na wszelki wypadek. Mniej zapobiegliwi, dopiero po szkodzie. Jednym z powodów zwlekania decyzją jest fakt, że za pierwszym razem wybór odpowiedniego komponentu sprawia nie lada kłopot. Jak dobrać dętkę do opony rowerowej? W tym artykule rozwiejemy wszystkie wątpliwości.
Jednym z podstawowych parametrów, na jaki należy zwrócić uwagę podczas doboru dętki do opony rowerowej, jest rozmiar. Musimy znaleźć model o odpowiedniej średnicy, odpowiadającej wielkości ogumienia i szerokości ujętej w odpowiedniej skali. To, jakie parametry ma aktualnie posiadany komponent, znajdziesz na jego boku.
Obecnie użytkowane są trzy różne skale. Wymiary ogumienia mogą być zapisane w:
Więcej na temat przeczytasz w artykule: Jak dobrać i jak czytać rozmiar opon rowerowych?
Przykład przelicznika rozmiaru opon w każdym z trzech systemów:
Rozmiar opony w calach | Rozmiar opony w milimetrach | ERTRO | Obwód koła |
28x1,25 | 700x32C | 32-622 | 2170 |
28x1,35 | 700x35C | 35-622 | 2185 |
28x1,40 | 700x37C | 37-622 | 2200 |
28x1,250 | 700x38C | 40-622 | 2220 |
28x1,60 | 700x40C | 42-622 | 2230 |
28x1,75 | 700x47C | 47-622 | 2250 |
Średnica dętki rowerowej powinna być taka sama jak średnica koła. Na przykład Dętka CONTINENTAL MTB 26 pasuje do opon 26-calowych. Producenci coraz częściej jednak wychodzą naprzeciw potrzebom kolarzy i proponują rozwiązania cechujące się dużą dozą uniwersalności. Jednym z ciekawszych przykładów Dętka SCHWALBE Extra Light w wersji kompatybilnej z oponami 27.5, 28 i 29 cali.
Drugim krokiem jest znalezienie modelu o szerokości odpowiadającej szerokości samej opony. Zwykle producenci podają wymiary mieszczące się w ściśle określonym przedziale. Zdarza się, że ta sama dętka występuje w kilku zakresach szerokości. Najlepiej zobrazować to w praktyce:
W pierwszej kolejności należy dobrać odpowiednią średnicę dętki, która musi być identyczna jak w kole. Następnie należy zadbać o to, aby rozmiar opony wpisywał się w zakres rekomendowany na dętce. Na przykład: dętka 700C x 28-32C będzie pasować do 28-calowych opon o szerokości od 28 do 32 mm.
Na pierwszy rzut oka skomplikowana nomenklatura i niejednorodność zapisów mogą wywołać konsternację. Dużym ułatwieniem jest fakt, że producenci na opakowaniach produktów umieszczają czytelne przeliczniki, które pozwalają na upewnienie się, czy wybraliśmy właściwie. W sklepie CentrumRowerowe.pl znajdziesz wygodną wyszukiwarkę, która pozwala na szybkie znalezienie szukanego przedmiotu.
Wielu rowerzystów zastanawiając się nad tym, jaką dętkę do opony wybrać, rozważa zastosowanie produktów o innym rozmiarze. Nie jest to rekomendowane. Modele węższe napompowane do wymaganego poziomu ciśnienia nadmiernie się rozciągają. Przekłada się to na zmniejszenie jej odporności na przebicia. Jeżeli nie mamy możliwości znalezienia kompatybilnego komponentu, możemy zdecydować się na wybór dętki nieznacznie szerszej niż opona. Montaż będzie jednak nieco trudniejszy i istnieje większe ryzyko uszkodzenia przy zakładaniu lub przetarcia.
Określenie właściwego rozmiaru dętki to jednak nie wszystko. Aby znaleźć w pełni kompatybilny model, musimy znać również typ wentyla. Element ten powinien również pasować do wielkości otworu w obręczy. Na rynku używane są trzy różne standardy:
Ważny jest nie tylko rodzaj komponentu, ale także w przypadku presty jego długość. Jest to szczególnie ważne kryterium w przypadku właścicieli rowerów szosowych z wysokim stożkiem kół. Musi on wystawać poza obręcz tak, aby możliwe było łatwe zamontowanie i napompowanie opony. Warto podkreślić, że możemy bez obaw wybrać model dłuższy, niż posiadamy obecnie.
Osoby jeżdżące rekreacyjnie, zastanawiające się nad tym, jaka dętka do roweru będzie odpowiednia, powinny skupić się wyłącznie na doborze odpowiedniego rozmiaru i typie wentyla. Inaczej będzie w przypadku kolarzy, którzy optymalizują rower pod kątem lekkości oraz niskich oporów toczenia. Wówczas należy zwrócić uwagę na rodzaj tworzywa, z jakiego wykonana jest dętka. Obecnie produkuje się je z trzech materiałów: lateksu, butylu i TPU.
Butyl to najpopularniejszy materiał wykorzystywany do produkcji dętek rowerowych. Jest cięższy niż lateks i generuje większe opory toczenia, jednak kosztuje znacznie mniej. Nie tylko na sam zakup produktu wydamy mniej, ale także tego typu model posłuży nam dłużej. W przypadku przebicia możliwe jest załatanie dziury za pomocą taniej łatki.
Rowerzyści, którym zależy na zwiększeniu parametrów jezdnych, mogą zdecydować się na bardziej zaawansowany technologicznie produkt z butylu. Niektóre modele, jak np. SCHWALBE Extra Light 27,5 cali, są lżejsze nawet o 30-40% od standardowych modeli.
Lekkie dętki szosowe najczęściej wykonywane są z lateksu. Generują znacznie mniejszy opór niż inne, dlatego pozwalają na uzyskiwanie większych szybkości. Niewielka masa to bez wątpienia duży atut dla ścigantów. Należy jednak pamiętać, że lateks jest tworzywem delikatnym, podatnym na uszkodzenia (nawet podczas montażu!). Dodatkowo wymaga częstego uzupełniania ciśnienia powietrza.
Warto wiedzieć!
Dętki lateksowe niezalecane są do karbonowych kół z hamulcami szczękowymi, ponieważ ciepło generowane podczas zjazdów może spowodować ich uszkodzenie.
To najnowsza koncepcja, stworzona przez markę Tubolito. Została dobrze przyjęta w rowerowym świecie, dlatego też podobne modele dołączają do swojej oferty również inni producenci, m.in.: Pirelli i Barbieri.
TPU jest rodzajem termoplastycznego poliuretanu, który wyróżnia się lekkością oraz dobrym trzymaniem ciśnienia. Dętki wykonane z tego tworzywa cechują się niewielkimi rozmiarami, dzięki czemu zapas można mieć zawsze przy sobie. Dostępne są wersje dedykowane do każdego typu roweru.
Jeden z minusów dętek TPU to wysoka cena. W przypadku przebicia wymagają stosowania specjalnego zestawu naprawczego. Tradycyjne, tanie łatki butylowe nie sprawdzą się w tym przypadku.
Nowość
Nowość