Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?
05-08-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Lepsza skuteczność w trudnych, wilgotnych warunkach i duża siła hamowania są najważniejszymi zaletami hamulców tarczowych. To główne powody, dla których korzystają z nich posiadacze rowerów górskich, crossowych, a nawet szosowych. Użytkownicy muszą się jednak liczyć z tym, że ich konstrukcja wymaga regularnego czyszczenia. Jak skutecznie to robić? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania!
Dla wielu kolarzy jeden z najbardziej irytujących w trakcie jazdy dźwięków to piszczące klocki hamulcowe. Jest on nie tylko nieprzyjemny dla ucha, ale także, gdy występuje podczas jazdy w warunkach suchych, oznacza konieczność serwisowania roweru. Nie od dziś wiadomo, że kluczem do poprawnego działania hamulców tarczowych jest utrzymywanie ich w czystości. A narażone są one na działanie wielu substancji, które mają negatywny wpływ na prawidłową pracę. Tarcza lub klocki zabrudzone błotem, zatłuszczone smarem bądź olejami będą działały z mniejszą siłą. To z kolei negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo na trasie. Warto jednak pamiętać o tym, że piszczące klocki hamulcowe w warunkach wilgotnych to sprawa normalna.
Czyszczenie hamulców to czynność, której nie można przypisać żadnej regularności. Chyba że uznamy za nią odpowiedź: zawsze wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Jeśli zauważymy, że pracują one z mniejszą siłą niż dotychczas, są widocznie brudne lub zaczynają hałasować, to powinniśmy najlepiej bezpośrednio po powrocie z jazdy rozpocząć czyszczenie. Dlaczego, oprócz względów bezpieczeństwa, nie warto zwlekać? Przede wszystkim niezaschnięte zanieczyszczenia łatwiej będzie usunąć.
Wskazówka!
Jeżeli Twój rower potrzebuje kompleksowego czyszczenia, pamiętaj że tarcze myjemy jako ostatnie. Ogranicza to ryzyko zabrudzenia ich smarami lub olejami. Jednocześnie podczas mycia nie naciskaj na dźwignię hamulca, ponieważ to również może sprzyjać zatłuszczaniu.
Przed rozpoczęciem serwisowania komponentu warto dobrze się przygotować. Uszykowanie wszystkich niezbędnych przedmiotów i narzędzi znacznie uprości sprawę. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że czyszczenie wykonamy sprawnie. Co należy przygotować?
Gdy w rowerze tarcze hamulcowe mocowane są za pomocą centerlocka, wystarczy klucz do kaset. Dobrym wyborem będzie uniwersalny model od Topeak, który sprawdzi się m.in. do komponentów wyprodukowanych przez Shimano oraz SRAM.
W przypadku mocowania typu IS przyda się klucz typu torx. Kolarze planujący zakup tego narzędzia powinni zwrócić uwagę na zestaw kluczy torx Topeak Torx . Wytrzymały komplet ośmiu przyrządów w różnych rozmiarach będzie służył przez lata.
Warto pod ręką mieć uniwersalne klucze imbusowe, które posłużą do odkręcenia koła, np. PARK TOOL HXS-1.2.
Do odkręcenia klocków hamulcowych będą niezbędne także szczypce igłowe półokrągłe.
To jeden z obowiązkowych elementów, który ułatwia odtłuszczenia tarcz hamulcowych w rowerze i ogranicza przenoszenie olejów ze skóry na tarcze. Dotykanie ich gołymi rękoma może skutkować koniecznością ponownego czyszczenia. Jednocześnie należy pamiętać, że substancje wykorzystywane do czyszczenia zwykle mają negatywny wpływ na skórę. Jeśli nie jesteś zwolennikiem jednorazowych, wybierz rękawiczki długie FINISH LINE.
Dobrej jakości szczotki nie tylko pomogą skutecznie usunąć nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia, ale także nie pozostawią włosia na powierzchni hamulców. Precyzyjnie skonstruowane akcesorium znacznie przyspieszy pracę. Jeśli planujesz zakup, warto zwrócić uwagę na zestawy, które pozwolą Ci na kompleksowe zadbanie o rower, np.: MUC-OFF Brush Set , PARK TOOL BCB-4.2 czy FINISH LINE Easy-Pro Brush Set.
Pamiętaj, że szczotka do czyszczenia tarcz hamulcowych musi być zawsze perfekcyjnie czysta. Nie należy używać jej do mycia innych elementów roweru.
Warto przygotować również szmatki (np. z mikrofibry) lub ręcznik papierowy. Będą niezbędne do oczyszczenia zabrudzonych powierzchni, dlatego bardzo ważne jest, aby nie tylko dobrze chłonęły zabrudzenia, ale także nie strzępiły się.
Piszczące klocki hamulcowe w rowerze wymagają odpowiedniego oczyszczenia. Papier ścierny o gramaturze 120 g pomoże wygładzić powierzchnię elementów metalicznych, półmetalicznych i żywicznych.
Do czyszczenia należy zacisków i tarcz, niezbędny jest dedykowany odtłuszczacz. Formuła takich środków jest mniej agresywna niż w przypadku produktów uniwersalnych. Należy także pamiętać, że powinno się unikać produktów zawierających „PTFE”, ponieważ sprzyjają one ślizganiu się, co negatywnie wpływa na proces hamowania.
Nasze rekomendacje odtłuszczaczy do hamulców znajdziesz w dalszej części artykułu.
Czyszczenie tarcz hamulcowych w rowerze nie jest czynnością trudną, ale wymagającą precyzji. Od naszej dokładności zależy osiągnięcie pożądanego efektu, czyli ograniczenie piszczenia klocków hamulcowych i efektywna praca całego układu.
Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest odwrócenie roweru (lub powieszenie na wygodnym stojaku serwisowym) i demontaż koła. Zwykle ogranicza się to do odkręcenia imbusem śruby przechodzącej przez sztywną oś. Następnie należy odkręcić tarczę oraz śrubę utrzymującą zaciski. Za pomocą szczypiec musimy zdjąć opaskę, aby wyjąć klocki hamulcowe.
Pierwszym, właściwym etapem jest wytarcie piasty szmatką nasączoną środkiem do odtłuszczania hamulców. W tym miejscu może znajdować się dużo zanieczyszczeń nagromadzonych podczas jazdy. Następnie należy precyzyjnie oczyścić z obu stron powierzchnię tarczy, a potem delikatnie przetrzeć wirnik papierem ściernym. Jego chropowata powierzchnia ułatwi zaciskanie się klocków.
Odtłuszczacz do tarcz hamulcowych z powodzeniem oczyści również klocki. Należy wytrzeć je dokładnie, a następnie oszlifować papierem ściernym. Tym razem konieczne jest to, aby wygładzić ich powierzchnie. Następnie ponownie czyścimy je tym samym produktem. Używamy go również do umycia zacisków. Wycieramy do sucha. Przy okazji warto umyć wszystkie złącza, zaciski i dźwignie.
Wypalanie metalicznych klocków hamulcowych!
Jeśli na powierzchni metalicznych klocków hamulcowych wylana została uporczywa do usunięcia substancja, np. olej do czyszczenia łańcucha, możemy spróbować domowej, dość ekstremalnej techniki, usunięcia plamy. Należy rozgrzać piekarnik do temperatury ok. 250°C i włożyć klocki do środka na około pół godziny. Po ich przestudzeniu musimy zeszlifować wierzchnią warstwę okładziny. Jeśli po wszystkich staraniach założymy klocki, a hamulce nie będą działały lepiej, pozostaje wymienić klocki hamulcowe na nowe.
Gdy wszystkie elementy są czyste i suche, możemy przystąpić do montażu. Przebiega on w kolejności odwrotnej do demontażu. Wsuwamy klocki do zacisku, przykręcamy je. Później montujemy tarczę i przykręcamy koło.
Hamulce najlepiej czyścić profesjonalnymi produktami – odtłuszczaczami do tarcz. Dedykowane spraye są nie tylko wygodne w użyciu, ale także poprawiają właściwości komponentów oraz przedłużą ich żywotność, ponieważ skutecznie chronią przed pojawieniem się korozji.
Jednym ze skutecznych domowych sposobów na oczyszczenie tarcz hamulcowych jest wykorzystanie alkoholu izopropylowego. To substancja, która po wyschnięciu nie pozostawia żadnych pozostałości. Wielu rowerzystów korzysta także z benzyny ekstrakcyjnej.
Wygodny produkt w aerozolu pozwala na dozowanie produktu pod ciśnieniem, co ułatwia usuwanie uporczywych plam. Dodatkowo nawilża okładzinę hamulca, a to przekłada się na redukcję piszczenia oraz ograniczenie zużywanie się okładzin.
Biodegradowalny, przyjazny środowisku, produkt wyróżnia się wysoką skutecznością działania. Poprawia skuteczność hamowania i redukuje hałasy. Może być używany do komponentów z włókna węglowego, dlatego nie musimy obawiać, że przypadkowo naruszymy nim ramę lub inne elementy z karbonu.
Doskonale sprawdzi się do oczyszczania tarcz, klocków, linek czy pancerzy. Skuteczny do usuwania olejów, smarów i smoły. Nie ma negatywnego wpływu na gumę, plastik i lakier.
Wydajny środek, który pozwala wyeliminować pisk klocków hamulcowych. Może być stosowany również, jako suchy odtłuszczacz do łańcuchów, przerzutek, kaset, zębatek czy łożysk.
Jeśli dużo i intensywnie jeździmy, serwis będziemy musieli wykonywać częściej niż osoby, które swoje dwa kółka używają raczej rekreacyjnie. Jednak nie ma nic bardziej irytującego, niż sytuacje, gdy zaraz po zakończonym czyszczeniu tarcz hamulcowych w rowerze, musimy robić to ponownie. Odtłuszczanie może być konieczne, kiedy w nieostrożny sposób konserwujemy pojazd. Aby tego uniknąć, możemy zabezpieczyć je przy pomocy osłon do hamulców tarczowych MUC -OFF Disc Brake Covers. Wykonane z neoprenu akcesorium chroni nie tylko przed działaniem środków chemicznych, ale także ogniem. Wytrzymałe rzepy i uniwersalny rozmiar sprawiają, że mogą być wykorzystywane wielokrotnie. Co ważne, przydadzą się także, gdy postanowisz transportować rower.
Zatłuszczone klocki w rowerze to tylko jeden z pięciu powodów, które mogą sprawiać, że słychać je podczas użytkowania. Chociaż zwykle do rozwiązania problemu wystarcza odpowiednie oczyszczenie, czasem nie jest to działanie wystarczające. Inne to regulacja, wymiana klocków na żywiczne, dotarcie się klocków, a nawet wymiana elementów na kompatybilne. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule 5 sposobów na piszczące hamulce w rowerze.
Warto zaznaczyć, że zwykle kolejnym krokiem będzie regulacja. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest sprawdzenie, czy tarcza hamulcowa jest prosta przy pomocy centrownicy do kół z właściwym adapterem. Jeśli okaże się krzywa, należy ją wyprostować. Następnie luzujemy śruby, które trzymają zacisk, zaciskamy klamkę hamulca (czyli blokujemy tarczę) i dokręcamy śruby. Gotowe! Dla ułatwienia Twojej pracy, specjaliści CentrumRowerowe.pl przygotowali kompleksowy poradnik. Przeczytaj artykuł Regulacja hamulców w rowerze – porady i samodzielnie serwisuj swój rower!
Wiesz już, jak czyścić hamulce tarczowe w rowerze. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o myciu i konserwacji roweru, zobacz również:
Nowość