Czyszczenie roweru – jak umyć go szybko i dokładnie?
25-07-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Czyszczenie łańcucha rowerowego wbrew pozorom może wydawać się błahą czynnością, ale jednak to nie lada sztuka, którą można opanować lepiej lub gorzej. Ten element jest bardzo podatny na zabrudzenia, takie jak pył, błoto, piach sypiący się spod kół osadzające się właśnie na nim. To główny argument przemawiający za tym, że należy szczególnie pochylić się nad jego sprawnością. Jak czyścić łańcuch rowerowy i konserwować go w taki sposób, aby służył jak najdłużej?
Napęd to jeden z najważniejszych układów w rowerze, dlatego jego sprawne funkcjonowanie jest priorytetową kwestią. Nie tylko przerzutki, kaseta, mechanizm korbowy, manetki czy linki zasługują na szczególną uwagę. Regularne czyszczenie i smarowanie powoduje, że wszystkie komponenty, zużywają się wolniej, więc oszczędzamy na ich zmienianiu, a napęd będzie pracował wydajniej. Wymiana łańcucha w rowerze może wiązać się z wydatkiem nawet kilkuset złotych, dlatego zadbać o jego regularne mycie oraz smarowanie.
Przy lekko zabrudzonym łańcuchu najlepiej zdecydować się na ekspresową metodę czyszczenia. Nie potrzeba go do tego zdejmować z roweru, wystarczy rozprowadzić odtłuszczacz (np. Muc-Off Chain Cleaner) po wszystkich ogniwach, odczekać 2-3 minuty, a następnie przetrzeć łańcuch szmatką lub szczotką z twardym włosiem. Na końcu należy spłukać napęd wodą, osuszyć i ponownie nasmarować.
Przy okazji mycia łańcucha warto pamiętać o przetarciu kasety, kółeczek tylnej przerzutki i korby, gdyż w przeciwnym razie brud osadzony na reszcie napędu momentalnie zabrudzi łańcuch podczas następnego treningu.
Domowym sposobem na czyszczenie łańcucha rowerowego jest sięgnięcie po płyn do mycia naczyń, zastępujący odtłuszczacz. Zwolennicy posiadania i korzystania z gadżetów zainteresują się specjalną maszynką, jak tą od Barbieri BCH1, która poniekąd zastępuje wszelkie szmatki i szczotki. To doskonała myjka do łańcucha, kosztująca naprawdę niewiele.
Bez względu na użyty środek czyszczący, na końcu należy pamiętać o tym, aby wysuszyć ogniwa. Jeżeli zostawimy łańcuch mokry, może on zwyczajnie zardzewieć, co znacznie pogorszy jego pracę. To przez podatność na korozję, która ma niebagatelny wpływ na eksploatację napędu. Wówczas usunięcie rdzy z roweru nie będzie przyjemną czynnością.
Nasmarowanie ma ogromne znaczenie w kwestii niwelowania tarcia, na co zwraca się uwagę w przypadku konserwacji łańcucha rowerowego. Już jedna kropla smaru jak Finish Line Ceramic Wax Lube jest wystarczającą ilością na każde ogniwo. Należy przy tym szczególnie uważać na tarcze hamulcowe – nie dopuśćmy do zabrudzenia ich odtłuszczaczem, ani innym produktem przeznaczonym do łańcucha.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że łańcuch jest idealnie czysty, albo mamy zamiar poddać go woskowaniu, to jego mycie może być bardziej pracochłonną czynnością. W grę wchodzi dogłębne pozbycie się zabrudzeń i nakładanie wosku na gorąco – oczywiście nie za często – umożliwiając dzięki temu przejechanie w suchych warunkach ponad 200 kilometrów. W dobie powszechnego myślenia, że wszystko musi być wykonane szybko i łatwo, ten proces wydaje się być ostatnią rzeczą, na jaką warto poświęcać czas. Jednak efekty mogą być spektakularne i pozwalają cieszyć się idealną pracą sprzętu. Woskowanie łańcucha jest doskonałą inwestycją we właściwie przygotowany sprzęt. Odwdzięczy się on nienaganną czystością, trwałością i wydajnością.
Jak dobrać długość łańcucha rowerowego?
Ten sposób zakłada rozpięcie ogniw – do czego niezbędna jest spinka. Do słoika wlewamy odtłuszczacz. Najlepiej sprawdzi się do tego dedykowany produkt, ale domowe sposoby mogą być prawie równie skuteczne.
Popularne czyszczenie łańcucha benzyną ekstrakcyjną polega na wrzuceniu całego łańcucha do słoika lub butelki wypełnionej płynem. Po kilkugodzinnej lub nawet całonocnej kąpieli w rozpuszczalniku tam mocnym, jak benzyna, cały brud odczepi się od ogniw i spłynie na dół pojemnika.
Można pokusić się o przyspieszenie wypłukania wszystkich zanieczyszczeń poprzez szejkowanie łańcucha, czyli porządne potrząsanie pojemnika z zawartością (odtłuszczaczem i łańcuchem) niczym barman przygotowującego najlepszego drinka. Po upływie czasu wyciągamy łańcuch i przecieramy, aż ogniwa będą nieskazitelnie czyste.
Dla ekstremalnie dbających o czystość rowerzystów przydatna będzie także myjka ultradźwiękowa do łańcucha (taka, jaką stosują jubilerzy). Można użyć jej zwłaszcza przed samym woskowaniem – włożyć ogniwa do środka, które dzięki ultradźwiękom oczyszczą się dokładnie.
Jak skrócić łańcuch w rowerze?
Czy myjka ciśnieniowa sprawdzi się do czyszczenia łańcucha rowerowego?Czyszczenie napędu w rowerze myjką ciśnieniową to kość niezgody wielu rowerzystów. Zdania na temat tej metody są podzielone. Jedni uważają, że mycie roweru za jej pomocą to istne zło tego świata, a inni nie mają nic przeciwko. Delikatny strumień i ostrożne ruchy myjką ciśnieniową nie powinny spowodować awarii – wszystko z umiarem i wyczuciem. Omijamy jednak okolice kasety i korby.
Przy okazji wykonywania tego zabiegu pielęgnacyjnego, warto zdjąć kasetę i porządnie wyszorować szczotką koronki, kółeczka przerzutki i tarcze korby. Po takim myciu napędu rowerowego, wszystkie części trzeba wysuszyć, zabrać się za smarowanie łańcucha i ponowne założyć go. Można sięgnąć też po przymiar, np. taki od Bike Hand, model YC-503 i przy okazji sprawdzić zużycie ogniw.
Smarowanie łańcucha w umiejętny sposób jest również bardzo ważne. Używamy do tego jak najmniejszej ilości smaru – dozowanie po jednej kropli produktu na każdy sworzeń/rolkę (czyli w miejscu łączenia kolejnych płytek łańcucha). Wielu rowerzystów mylnie sądzi, że im więcej smaru, tym lepiej. Niestety prowadzi to do tego, że już po pierwszych kilometrach wszystkie ogniwa będą oblepione grubą warstwą brudu. A to z kolei może prowadzić do nie tylko do szybszego zużycia komponentów, ale także zjawiska przeskakiwania łańcucha w rowerze.
Ogniwa wciąż przeskakują pomimo ich dokładnego wyczyszczenia?
W tym wypadku konieczna może być wymiana łańcucha rowerowego lub innych komponentów napędu.
Jakich środków używać do smarowania? Zależy to od wielu czynników. Między innymi od pogody, w jakiej zamierzamy jeździć. Jeżeli wystrzegamy się deszczu jak ognia, możemy sięgnąć po smar na suche warunki, odpychający (przynajmniej w założeniu) kurz i pył. Jeżeli pora jest deszczowa – wybierzmy preparat zaprojektowany specjalnie do użytku w wodzie i błocie. Dobrym wyborem jest bardzo popularny niemiecki smar Rohloffa, producenta słynnych piast wielobiegowych. Drugim jest uniwersalny środek do łańcucha Finish Line Cross Country, który pozwala przejechać nawet kilkaset kilometrów bez smarowania! Zupełnie innym rodzajem produktu będzie Momum Mic Wax, czyli płyn na bazie wosku. Skutecznie zmniejsza tarcie łańcucha o zębatki, dzięki czemu napęd pracuje ciszej i wydajniej.
Czym smarować łańcuch rowerowy?
Ten wielofunkcyjny preparat nie trzeba nikomu przedstawiać – znajduje się on w niejednym, domowym warsztacie. WD-40 do czyszczenia łańcucha rowerowego jest jak najbardziej odpowiedni (najlepsza wersja BIKE). Nie nadaje się on jednak jako „smarowidło”.
Czym wyczyścić łańcuch rowerowy?
Najlepszymi środkami do mycia łańcucha rowerowego są dedykowane odtłuszczacze, które bardzo skutecznie usuwają z napędu stary smar, błoto i kurz. Można je również bezpiecznie stosować do kaset, koronek oraz przerzutek. W przypadku braku specjalistycznego produktu można sięgnąć po benzynę ekstrakcyjną, która jest środkiem mniej bezpiecznym dla środowiska, dlatego należy ją zutylizować w specjalnym punkcie tak, jak np. olej samochodowy.
Utrzymanie łańcucha rowerowego w bardzo dobrym wymaga regularnego działania. Najlepszą praktyką jest planowanie czyszczenia i ponownego smarowania łańcucha co około 150 km przejechanych w normalnych warunkach. Taki przebieg wystarcza do ponownego nagromadzenia się brudu w ogniwach i wytarcia smaru ze sworzni.
Tak, ale trzeba przy tym zachować szczególną ostrożność. Delikatny strumień i ostrożne ruchy myjką ciśnieniową nie powinny spowodować awarii, zwłaszcza jeżeli lanca nie będzie przystawiona bezpośrednio do napędu. Najlepiej nie przekraczać ciśnienia 35-65 barów, a także omijać okolicy korby i kasety, ponieważ znajdują się tam elementy ruchome, które można uszkodzić przez brak wyczucia.
Odtłuszczacz do łańcucha
Przyrządy czyszczące
Gotowe zestawy
Szczotki
Nowość
Nowość