Warszawa – długość infrastruktury rowerowej nie gwarantuje sukcesu
25-07-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W stolicy Podlasia siatka dróg rowerowych jest gęsta, na 1 km2 miasta przypada 1,6 km drogi rowerowej. Dodatkowo przez ostatnie cztery lata liczba kilometrów ścieżek rowerowych wzrosła o prawie 27%.
Infrastruktury rowerowej przybywa, nadal jednak brakuje jej w ważnych miejscach, np. na wiadukcie Dąbrowskiego i ulicy Sienkiewicza w ścisłym centrum. System roweru publicznego - BiKeR, przyczynił się do wzrostu popularności transportu rowerowego, ale szkoda, że działa tylko przez 8 miesięcy w roku. Duże utrudnienia dla rowerzystów w mieście stanowią cykle sygnalizacji zaprojektowane pod samochody, parkowanie aut w miejscach zabronionych, w tym na drogach dla rowerów oraz brak odśnieżania zimą dróg dla rowerów. – mówi Piotr Kempisty ze Stowarzyszenia Rowerowy Białystok.
Białystok ma bardzo dobre wyniki w kategorii związanej z bezpieczeństwem. Od 2018 roku odsetek wypadków z udziałem rowerzystów spadł o prawie 18%.
Kontakty na linii ratusz - mieszkańcy są coraz częstsze, ale nadal doraźne, a nie systemowe - dużo zależy od nastawienia urzędników, którzy są oddelegowani do kontaktu. Na pewno widać wsparcie władz dla transportu rowerowego w strategiach, deklaracjach i w liczbie wybudowanych kilometrów infrastruktury. Jednak jako organizacja rowerowa jesteśmy od tego, by przyglądać się jakości, nie ilości (np. od strony komfortu czy bezpieczeństwa), a tu jest wiele do zrobienia. Na otwarciu się na nasze głosy zyskaliby wszyscy: miasto i rowerzyści. – dodaje Piotr Kempisty
Brak komunikacji z mieszkańcami sprawia, że coraz mniej angażują się oni w zwiększanie ruchu rowerowego w mieście. W 2021 roku w budżecie obywatelskim spośród wszystkich wybranych projektów, rowerowe stanowiły tylko 6%. Gorzej w raporcie pod tym względem wypadł tylko Sosnowiec.
Wyniki Białegostoku w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów
Zmiany opisane w strategii rozwoju miasta zakładają wdrożenie rozwiązań w kierunku realizacji „Wizji Zero”, która ma zagwarantować bezpieczny ruch drogowy z rozbudowaną infrastrukturą o podwyższonym standardzie.
Kolejnym elementem strategii rozwoju miasta jest rozbudowa ścieżek rowerowych na podstawie nowych technologii, które pozwolą ograniczyć negatywny wpływ ich budowy na środowisko. Połączenie drogami dla rowerów miasta i sąsiednich gmin wpłynie na zwiększenie ruchu turystycznego na trasach podmiejskich. Dalszy rozwój ścieżek ma przebiegać w kierunku kompleksów leśnych. System rowerów miejskich zostanie rozszerzony o nowe stacje, a flota uzupełniona o rowery elektryczne.
Dzięki odpowiedniej edukacji i promowaniu ruchu rowerowego jego popularność może się zwiększyć kosztem transportu samochodowego, który jest zdecydowanie mniej przyjazny dla otoczenia mieszkańców.
Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Białymstoku.
Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Podlasie.