Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Bagażnik rowerowy na dach czy klapę? Przegląd sprawdzonych rozwiązań do samochodu bez haka

Data aktualizacji: 05-07-2022

Brak haka nie musi oznaczać problemów z przewozem roweru samochodem. W takich przypadkach wystarczy wybrać jedno z dwóch alternatywnych rozwiązań – bagażnika na dach lub klapę. Pozwalają one na komfortowe zebranie ze sobą w podróż nie tylko jednego, ale nawet kilku jednośladów. Spróbujmy rozstrzygnąć, które z popularnych typów – bagażnik rowerowy na klapę czy dach – sprawdzi się lepiej. W tekście porównujemy wady oraz zalety obu konstrukcji, a także rekomendujemy godne uwagi modele. 

Bagażnik na dach.Drużyny kolarskie korzystają wyłącznie z bagażników dachowych.

Transportowanie roweru wewnątrz samochodu jest ryzykowne, a niekiedy nawet niebezpieczne. Po pierwsze nie każdy model się tam idealnie zmieści, a po drugie może się porysować, a wręcz uszkodzić. W najgorszym wypadku nieodpowiednio zabezpieczony rower stwarza zagrożenie, zarówno dla podróżujących tym samym autem, jak i dla innych uczestników ruchu. Aby uniknąć takich sytuacji, warto zaopatrzyć się w bagażniki montowane na zewnątrz samochodu.

Bagażnik rowerowy na dach czy klapę?

Mocowanie roweru do samochodu wiąże się z kupnem odpowiedniego bagażnika. Modele na hak prawdopodobnie są najlepszym rozwiązaniem, jednak nie każde auto ma na wyposażeniu zaczep holowniczy. W takiej sytuacji do wyboru pozostają dwie alternatywne opcje: bagażnik na klapę lub dach. Ten pierwszy mechanizm działa podobnie, jak platforma na hak, lecz zamiast stabilnej konstrukcji wykorzystuje system zaczepów pasujących nie tylko do hatchbacków oraz kombi, ale także innych rodzajów nadwozi.

Z kolei modele na dach są stosowane od wielu, wielu lat i mają spore grono zwolenników. Szczególnie dobrze sprawdzają się na krótkich dystansach, ponieważ rowery na dachu zmieniają obrys samochodu, co wpływa na jego aerodynamikę. Podczas dynamicznej jazdy oraz na długich trasach może to nie tylko zdecydowanie zwiększać spalanie, ale także utrudniać panowanie nad autem.

bagażnik rowerowy na przyssawkiBagażnik na klapę, montowany na przyssawki – SeaSucker.

Niezależnie, który typ wybierzemy, rower musi być przewożony bez dodatkowego wyposażenia. Konieczne jest zdemontowanie wszelkich sakw czy koszyków, które mogłyby ulec uszkodzeniu. Należy również pamiętać o składaniu i montażu bagażników zgodnie z zamieszczoną instrukcją.

Prosta odpowiedź brzmi, że w większości przypadków bagażniki dachowe są godniejsze zaufania niż modele na klapę, jednak wiele zależy od wyboru konkretnego, dlatego przy wyborze uchwytu warto rozważyć wszystkie zalety i wady obu opcji.

Bagażnik dachowyBagażnik na klapę
Wymaga relingów lub belek bazowychWymaga odpowiedniego typu nadwozia. Pasuje do hatchbacków i vanów. Nie zawsze do SUV-ów lub sedanów.
Należy trzymać się zaleceń producenta dotyczących maksymalnej prędkości jazdy. Nie grozi za to mandat.Należy zadbać o montaż niezasłaniający tablicy rejestracyjnej oraz tylnych świateł. Grozi za to do 500 zł mandatu.
Pogorszona aerodynamika auta, zwiększa zużycie benzyny i negatywnie wpływa na zwrotność auta.Część roweru wystaje za górny obrys auta, może nieznacznie wpływać na spalanie oraz komfort jazdy.
Brak wpływu na widoczność kierowcy.Ograniczona widoczność z tyłu auta.
Swobodny dostęp do bagażnika.Brak dostępu do bagażnika.
Brak możliwości wjazdu do parkingu podziemnego lub garażu.Potrzeba więcej miejsca do zaparkowania.
Montaż utrudniony ze względu na dużą wysokość.Łatwy montaż, ale tańszym modelom brakuje stabilności. Mogą także zarysować szybę lub lakier pojazdu.
Średnia cena – od 300 do 800 zł.Tanie, ale mniej stabilne uchwyty (od 150 do 400 zł) lub drogie modele od znanych producentów (1000-1500 zł)
Możliwość przewozu od 1 do 4 rowerów.Możliwość przewozu od 1 do 3 rowerów.
Duży wybór modeli.Mały wybór modeli.
Istnieją wersje dedykowane karbonowym ramom.Niepolecany do karbonowych rowerów.
Dobry na każdej trasie, ale podczas jazdy z prędkościami poniżej 100 km/hMoże uszkodzić tył auta przy dynamicznej jeździe po nierównej nawierzchni.

Jeżeli szukasz bardziej szczegółowych informacji na temat poszczególnych modeli, to znajdziesz je w osobnych artykułach:

Dla kogo bagażnik na klapę, dla kogo na dach?

Nieskomplikowane bagażniki na klapę są dobre dla osób poszukujących jak najtańszego sposobu na przewóz jednego lub dwóch rowerów. W produkcji tego typu modeli specjalizuje się firma Peruzzo. Ich niewątpliwą zaletą jest niska cena – wersja Peruzzo BDG kosztuje nieco ponad 150 zł, New Cruiser mniej niż 200 zł, a najdroższy Cruiser Deluxe  299,99 zł. To naprawdę atrakcyjna cena za solidne, łatwe w montażu oraz dobrze oceniane przez klientów produkty. Jednak trzeba mieć świadomość ich ograniczeń.

Rowerzyści dysponujący nieco większym budżetem – od około 350 do 800 złotych – powinni postawić na bagażniki dachowe. Oczywiście ich stosowanie wiąże się z nieco większym spalaniem paliwa, a także mniej komfortowym podróżowaniem z dużymi prędkościami. 

Jednak stabilny sposób umocowania nawet kilku rowerów rekompensuje wszystkie niedogodności. Modele montowane na dach mają najlepszy stosunek ceny do jakości i da się je zastosować na każdym aucie. W atrakcyjnej cenie można dostać już sprawdzone modele od firm takich, jak Thule, Yakima czy Taurus, czyli bardzo cenionych producentów. Wiele z nich ma wbudowane zamki lub zapięcia, które dodatkowo chronią nie tylko rower, ale też sam bagażnik przed kradzieżą.

Jednak jeżeli szukasz niezawodnego bagażnika na klapę, którego parametry niczym nie ustępują modelom na hak, to najlepiej wybrać jeden z produktów wchodzących w skład serii ClipOn od Thule. Takie składane bagażniki rowerowe wyróżniają się łatwością montażu i stabilnością mocowania. 

Doskonale sprawdzą się dla właścicieli aut bez haka, ale chcących bezpiecznie podróżować z rowerem nie tylko po kraju, ale także za granicą.