Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Bagażnik rowerowy jest sprawdzonym sposobem na przewóz ładunków jednośladem. Propozycje od marek Pletscher, Accent czy Author przydają się w mieście, na krótkich dystansach oraz podczas długich wypraw rowerowych. Z ich pomocą bez problemu przewieziemy teczkę, plecak lub torbę z zakupami. Bagażniki rowerowe, jak te od XCL świetnie nadają się do montażu toreb rowerowych lub sakw, dzięki którym są w stanie udźwignąć ekwipunek ważący nawet kilkadziesiąt kilogramów.
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Black Weeks
Black Weeks
Black Weeks
Odbiór
w punkcie
Bagażniki rowerowe występują w wielu typach. Możemy je podzielić np. ze względu na sposób mocowania do ramy roweru. Klasyczny, tylny bagażnik rowerowy przytwierdzany jest do ramy w 4 punktach. Jego pionowe rurki opierają się o nią w okolicach osi tylnego koła, a poziome montowane do górnych rur tylnego trójkąta.
Jeśli chcemy zamontować bagażnik do ramy niemającej fabrycznych otworów instalacyjnych (rowery MTB z pełnym zawieszeniem, większość szosowych) możemy wybrać model mocowany do sztycy podsiodłowej jak SNC Art. 209 marki Sport Arsenal. Należy pamiętać, że takie konstrukcje będą miały mniejszą nośność – najczęściej ok. 10 kilogramów.
W rowerach trekkingowych i wyprawowych często stosuje się modele przednie zwane również low riderami. Znajdziemy takie w ofertach producentów Author czy Topeak. Większość z nich montuje się do przedniego widelca, wykorzystując odpowiednie otwory montażowe lub specjalne obejmy.
Bagażniki rowerowe wykonane są w różnych materiałów. Najczęściej można spotkać konstrukcje aluminiowe, na które chętnie decydują się marki Accent czy XLC. Nieco specjalistyczne są bagażniki stalowe, np. Pletscher Prisma lub wykonane ze stali nierdzewnej jak Racktime Foldit Adjustable. Niektórzy producenci używają także tworzyw sztucznych i kompozytów. Takie bagażniki rowerowe wytwarzane są w zasadzie tylko do konkretnych modeli rowerów szosowych.
Materiał konstrukcyjny wpływa na wagę akcesorium, ale przede wszystkim determinuje nośność. Deklarowany przez producentów maksymalny udźwig bagażnika dotyczy zazwyczaj użytkowania w idealnych warunkach drogowych. Klasyczny, aluminiowy model tylny zwykle można obciążyć ciężarem do 25 kilogramów. Bagażnik rowerowy stalowy będzie ważył nieco więcej niż jego aluminiowy odpowiednik, ale w zależności od rozbudowania konstrukcji nośność takiego sprzętu może dochodzić do 30 kilogramów, jak w przypadku Sport Arsenal Expedice Art. 001.
Przed zakupem bagażnika warto upewnić się, że będzie on pasował do naszego jednośladu. Sprawdźmy przede wszystkim, czy nasz rower jest wyposażony w odpowiednie otwory montażowe. Jeśli nie, możemy zdecydować się na akcesorium montowane do rury podsiodłowej, które współgra z większością rowerów. Ważne też, by sprawdzić, do jakich rozmiarów kół oraz jakiej wielkości ramy pasuje dana konstrukcja.
Warto również zastanowić się, czy w jej instalacji nie będą przeszkadzać inne elementy wyposażenia roweru (hamulce tarczowe albo amortyzowane zawieszenie). Obecność tradycyjnych hamulców szczękowych oznacza możliwość wyboru dowolnego bagażnika tylnego. Jeśli mamy tarczówki, powinniśmy upewnić się, czy zacisk hamulcowy przy tylnym kole nie będzie zasłaniał dolnego otworu montażowego bagażnika. Niestety zdarza się, że pionowe rurki w niektórych modelach poprowadzone są pod kątem powodującym kolizję z zaciskiem. W takiej sytuacji możemy zakupić bagażnik tylny seryjnie wyposażony w dystanse. W niektórych przypadkach pomocne okażą się dostępne w naszym sklepie przejściówki i adaptery. Praktycznym uzupełnieniem będą też paski mocujące bagaż.