Oświetlenie rowerowe
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery szosowe są stworzone do szybkiej jazdy po asfalcie. Kolarzówki o klasycznej geometrii pozwalają się ścigać w pochylonej, ale dość wygodnej pozycji. Rowery szosowe aero….służą do pokonywania względnie krótkich odcinków w jak najkrótszym czasie. Nie liczy się wygoda, ważne są urwane waty. Modele endurance pozwalają na przejechanie kilkuset kilometrów w miarę komfortowych warunkach. Bez względu na to, jakiej wersji szukasz, znajdziesz ją u nas! Wśród najczęściej polecanych marek znajdują się Lapierre, Orbea czy Sensa.
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Z rowerami szosowymi wiążą się początki kolarstwa. Od czasu powstania nieustannie się zmieniają, a producenci robią wszystko, by je ulepszyć. Współcześnie rower kolarski ma być lekki, sztywny, aerodynamiczny i dawać jak najwięcej frajdy z jazdy.
Najbardziej rozpoznawalnym elementem, bez którego nie byłoby kolarzówki, jest charakterystyczna kierownica. Ramę roweru najczęściej wykonuje się z aluminium lub karbonu, rzadziej ze stali albo tytanu. Cechami pierwszego z materiałów są niska cena i wytrzymałość, gorsze tłumienie drgań. Drugi przeciwnie, waży mniej oraz sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa. Większość ram szosowych ma dosyć podobne konstrukcje – z długą rurą podsiodłową.
Napęd. Kolarstwo jest sportem bardzo konserwatywnym. Z przodu mamy więc zwykle dwie tarcze w konfiguracji 53x39, 52x36 lub 50x34. Z tyłu kasetę zazwyczaj 11-rzędową (Sensa Romagna Disc SLE, Orbea Avant H30-D czy Berria Belador 6.1). SRAM i Campagnolo to pierwsze z marek, które zdecydowały się na produkcję kaset 12-rzędowych do kolarzówek (znajdziemy je w Sensa Giulia Evo Integrale Red Ltd Ultegra Di2, BH RS1 5.1 czy Orbea Orca M30i). Poza rozwiązaniami typowo mechanicznymi, możemy też spotkać grupy elektryczne (np. Shimano Dura-Ace Di2) lub hydrauliczne.
Hamulce – przez lata w szosach dominowały hamulce szczękowe typu u-brake. Obecnie częściej stosowane są modele tarczowe, takie jak w MTB. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że czas reakcji „tarcz” jest bardzo krótki.
Koła i opony. Koła mają zawsze średnicę 28 cali. Mają być lekkie i sztywne, dzięki czemu cała energia „idzie” w napęd. Opony mają przeważnie szerokość 25-28 mm. Obecnie jest raczej tendencja do tej drugiej wartości – większa guma, np. w rozmiarze 700x32c, zapewnia większy komfort. Opony szosowe mają bardzo skromny bieżnik albo są go pozbawione w ogóle.
Oprócz standardowych rowerów kolarskich można wyróżnić modele aero i endurance. Różnią się między sobą przeznaczeniem.
Rowery aero stworzone są do pokonania jak najszybciej odległości z punktu A do punku B, np. BH Aerolight 6.0 czy Orbea Orca M20iLTD. Jednak, w odróżnieniu od klasycznej szosówki, odcinek ten nie jest długi. Powiedzmy maksymalnie 180 km, czyli triathlonu na dystansie Ironman. Zwykle są to dużo mniejsze dystanse (90 km lub 45 km). W tym przypadku nie ma być wygodnie, ma być skutecznie, czyli szybko. Każdy element roweru aero zaprojektowany jest tak, by zmniejszyć opory powietrza i wygrać wyścig. Przy prędkości 40 km/h zyski ze zmniejszenia oporów aerodynamicznych są bardzo odczuwalne i przekładają się na dziesiątki sekund na mecie.
Rower endurance to maratończyk wśród kolarzówek – to wygodna maszyna na asfalt, jak Lapierre Sensium 3.0, Orbea Avant H40-D czy Ridley Liz SL Disc 105. Ma się lekko toczyć, ale jazda być przyjemna. Osiągnięcie założeń było możliwe dzięki wprowadzeniu kilku innowacji. Zaliczamy do nich:
Komfortowa jazda na rowerze szosowym możliwa jest tylko wtedy, gdy rozmiar ramy będzie dopasowany do wzrostu użytkownika. Aby określić rozmiar ramy szosowej należy:
Warto zmierzyć przekrok, a następnie skorzystać z kalkulatora rozmiarów umieszczonego na stronie CentrumRowerowe.pl, ponieważ poszczególni producenci bardzo różnie definiują swoje rozmiary.
Powiązane kategorie: